ילדים כשרים לפסח או קשורים להוריהם? – עו"ס חדווה אריאל

 

לפעמים אנחנו עסוקים כל כך במשימות מעשיות שאיננו מתייחסים לרגשות שלנו או של ילדינו וזה חבל כי ברור הרגשות יכול לפנות המון אנרגיה לעשייה משמעותית יותר, יצירתית יותר וחיובית יותר. שאלו את ילדיכם: מה הוא אוהב בהכנות לפסח בבית? ומה הוא לא אוהב? מה הוא רוצה שיקרה בבית בתקופה זו ומה הוא מעדיף שלא יהיה? מה יכול לעשות לו או לאחרים במשפחה טוב בתקופה זו? מה חשוב בעיניו ומה פחות חשוב? וכמובן שאתם ההורים תשתפו את ילדיכם מה אתם עונים לשאלות אלו. אתם תהיו מופתעים עד כמה שיח פתוח בין הורים לילדים על שאלות אלו יוכל להוביל לרעיונות חדשים ויצירתיים איך להתמודד עם אתגר ההכנות לפסח תוך גיבוש המשפחה, חוויות חיוביות ואפילו הנאה וכיף. שמעתי על משפחה שלאחר ניסיון בו האימא הייתה אחראית על הניקיון והילדים "עזרו לה" שינו את הגישה והאימא הביעה וויתור על שאיפותיה שכל האבק ינוקה ושאלו את הילדים מה רצונם? וראה זה פלא הילדים הזדעקו ואמרו שאינם רוצים לוותר על חוויית ניקוי החלונות והם רוצים להשקיע בכך. שמעתי על משפחה שעושה רשימה של כל המשימות ונותנת לילדים לבחור את המשימות המועדפות עליהם. כל משימה שנעשתה מסומנת בחגיגיות ומזכה בהפתעה. שמעתי רעיון שההורים מחביאים מתנות לילדיהם על מאמציהם בהכנות לחג, שהילדים מוצאים אותם בזמן בדיקת חמץ. שמעתי גם על טיול משפחתי לפני פסח שיוצאים אליו לאחר שמסיימים עם ההכנות. לפני שמתחילים לדבר עם הילדים על המשימות שלהם כדאי שנדבר איתם על הרגשות שלהם. שיח רגשי משפחתי יעניק להכנות לחג גם חוויה חיובית הנאה וכיף בצד הקושי והמאמץ וכמו שנאמר: "אבק הוא לא חמץ וילדים הם לא קורבן פסח"

אפשר גם לקיים שיח דומה בתכנון חג הפסח או ליל הסדר עצמו. וכידוע שם החג פסח – מלשון פה – סח. ואנו מצווים "והגדת לבנך". ההגדה מלמדת אותנו על ארבעה סוגים של שיח עם הבנים ע"פ אופיים המיוחד ויתכן גם שבכל ילד נצטרך לכוון את השיח ע"פ המצב המשתנה. יש מצבים של "את פתח לו" בהם אנו מעודדים את ילדינו לפתוח את אשר על ליבם ויש מצבים של הוראת הלכה מעשית או הפעלת סמכות.

שיהיו הכנות טובות לחג בצד המעשי ובצד הרגשי!

חג שמח!

 

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חיפוש

קטגוריות מאמרים

פוסטים אחרונים